Kenelle Daycruiser on tarkoitettu?
Daycruiser on usein päiväretkivene tai viikonloppuvene lapsiperheelle tai kahdelle aikuiselle. Veneet on tehty ajatuksella, että lämmin hytti on hyvä yöpymispaikka, olipa aurinkoa tai sadetta. DC:ssä keskitytään usein korkeisiin varalaidoihin (veneen kyljet) matkustajien, erityisesti lasten, suojaamiseksi ja turvaamiseksi. Monet arvostavat päiväristeilijässä mahdollisuutta spontaanisti yöpymiseen, veneilemään koko viikonlopuksi ja yöpymään tai lasten "mökki" viihtyisänä yöpymispaikkana, kun ajetaan satamaan illalla. Useimmissa daycruiser veneissä on myös wc-ratkaisu joko itse hytissä tai erillisenä wc-huoneena. Vaikka päiväristeilijä on todella monikäyttöinen ja sopii useimmille ihmisille, on hyvä miettiä joitain tarpeita, joihin sinulla on suhde.
Etäisyydet: kuinka laajalla alueella aiot käyttää venettä?
Day cruiserissa on sama etu kuin bowriderissa: suuri leveä tuulilasi, jonka taakse voit jäädä milloin tahansa. Tämä tekee matkasta usein mukavamman kaikille matkustajille. On hyödyllistä miettiä, millaisia matkoja haluat tehdä veneellä ja haluatko matkustaa (rannikolla vai avoimissa olosuhteissa ja niiden ympäristössä). Jos matkustat paikallisesti tai lähiseudulla (yleensä 1-2 tunnin matkat), noin 6 metrin (19-22 jalkaa) veneet sopivat hyvin, jos olet menossa viikonloppureissulle ja lähdet pidemmälle merelle , 7-metriset veneet sopivat paremmin (23-25 jalkaa) ja ylöspäin. Suuremmat veneet käyttäytyvät aallokossa rauhallisemmin, että ne liukuisivat alas jokaiseen aallonlaaksoon kuin lyhyemmät veneet. Näin koet matkan rauhallisemmaksi kovemmissa olosuhteissa, joita haluat löytää hieman rannikon edustalta tai muilta vähemmän tyyneiltä vesiltä.
Päiväretket vs. Viikonloppumatkat / viikkomatkat: veneen käyttöalueet
Daycruiseria käytetään usein päiväretkiveneenä, varsinkin jos vene on alle 7 metriä (23-25 jalkaa). Jos haluat mennä pidemmille matkoille, kuten viikonlopun matkalle tai venelomalle, kannattaa harkita yhden koon lisäämistä. Syynä tähän on se, että saat enemmän tilaa, enemmän säilytystilaa, paremman tilan ohjaamossa (useimmiten) ja rauhallisemman käyttäytymisen kovassa merenkäynnissä. Pienemmillä päiväristeilijöillä on usein hieman lyhyempi hytti, mikä kannattaa miettiä (ja testata) ennen ostamista.
Kysymys, josta aloitat, pitäisi olla: mitä minä tarvitsen?
Kuinka monta teitä on ja millaisia mieltymyksiä sinulla on?
Kenen kanssa lähdet yleensä matkoille? Ja kuinka monta teitä on? Onko sinulla usein lapsia tai onko matkalla enimmäkseen ystäviä tai muuta perhettä? Tässä on tärkeää miettiä tarve läpi ja tutustua veneen ominaisuuksiin sen ollessa lastattu ja että runko on suunniteltu painon mukaan. Tämä löytyy veneen CE-merkinnästä (ohjaamossa oleva pieni metallilevy, jossa on faktoja veneestä) ja se on hyvä ottaa selvää ennen veneen ostoa. DC:ssä peräsohva on paikka, johon mahtuu paljon ihmisiä, ja silloin on hyvä, että kelluvuutta riittää. Tarkoituksena on varmistaa, että veneen itsetyhjennys toimii kunnolla. Vinkki: etsi veneen papereista maksimi matkustajamäärä ja katso, vastaako haluamasi vene tarpeitasi.
Rungon muotoilu, toiminta ja kannen muotoilu - mitä voit odottaa
Daycruiserin runko ja muotoilu ovat tärkeitä toiminnallisuuksien kannalta. Day cruiserien rungon muotoilu vaihtelee merkeittäin, mutta ne on tehty pääosin mukaviin ajo-ominaisuuksiin keskittyen. Voit vapaasti tutustua rungon suunnitteluun ja katsoa, sopiiko se tarpeisiisi. Etsitkö suurta uimatasoa ja helppoa pääsyä uimatasoille? Vai haluatko lisää tilaa ohjaamoon? Istuinalueet vaihtelevat myös veneen suunnittelun mukaan, mieti, etsitkö U-sohvaa, L-sohvaa vai peräpenkkiä.
Useimmiten päiväristeilijöihin yhdistettävä etu on hyvä vakaus ankkurissa. Tässä on tietysti myös suunnittelussa eroja, mutta parhaat suunnittelijat onnistuvat saamaan molemmista maailmoista parhaat puolet. Huomioi erityisesti, että hyvän runkokulman ja leveyden yhdistelmä on tärkeä veneen merikelpoisuuden kannalta, eikä vähiten palteen (joka on leveä vaakasuora "mutka", jossa pohja menee kuljen puolelle). Palteen toimivuutta rungossa ja vakautta sellaisenaan voidaan testata siirtymällä veneessä vasemmalta oikealle.
Istu kuljettajan ja matkustajan tuoliin ja mieti, kuinka tuulilasin korkeus sopii sinulle. Onko näkyvyys hyvä, vaikka istuisit tuolissa? Suojaako tuulilasi sinut hyvin tuulelta? Täällä sinun täytyy tuntea itse, mikä on sinulle parasta.
Hyvä neuvo: jos sinulla on mahdollisuus koeajoon, älä epäröi hyödyntää tätä!
Day Cruiserin varusteet – mihin kannattaa keskittyä?
Kuomu. Kuten bowriderissa, päiväristeilijöissä tuulilasin takana on usein mahdollisuus kuomulle. Tämä on hyvä ratkaisu, koska voit välttää sateen tai saat hyvän tuulensuojan. Tarkista kuomuvaihtoehdot, kuomun toiminta ja korkeus katoksen alla; haluatko seisomakorkeuden vai riittääkö istumakorkeuden kanssa? Voit vapaasti testata kuomua kun katsot venettä, jotta saat siitä kuvan.
Valoa. Päiväristeilijän tulee olla myös lämmin ja mukava paikka olla pimeän tullessa. Hyvä vinkki on käydä kierroksella nähdäksesi, kuinka valaistus on harkitsemassasi veneessä. Onko valo mukava ohjaamossa? Onko ohjaamossa tarpeeksi valoa, jotta sitä on helppo liikkua pimeän tullessa?
Tilankäyttö. Myös runsaasti tavaratilaa on tärkeää etsiä. Tässä voi olla erilaisia ratkaisuja eri veneissä. Sinulle on eduksi, jos valmistaja on saanut veneeseen hyvin säilytystilaa, muista, että sinulla on usein paljon matkatavaroita mukana myös päiväretkillä. Tällaisten varastotilojen etuna on, että pidät kannen tyhjänä ja siistinä.
Sähkö. Koosta riippuen myös 2 akkua on saatavilla. Hupiakku voi olla eduksi käynnistysakun lisäksi, jos käytät venettä paljon päiväretkillä kesällä. Jäähdytyslaatikko, valaistus, puhelimien/tablettien lataus voi ottaa paljon virtaa ja jos sinulla on oma käynnistysakku, sinun ei tarvitse huolehtia käynnistysvaikeuksista pitkän saarella vietetyn päivän jälkeen.
Navigointi. Elämä merellä on helpottunut nykyisten veneiden navigointijärjestelmien ja näyttöjen ansiosta. Joissakin DC-malleissa kojelaudassa on runsaasti tilaa yhdelle suurelle tai kahdelle navigointinäytölle, mieti tarpeitasi ja veneen käyttöä. Usein se voi olla ok, kun sekä navigointi että moottorin mittarit ovat samaan aikaan päällä, silloin kaksi näyttöä on hyvä olla.